Artikler

Ta uteleken fram fra glemselen

Organiseringen av ungenes tid og skjermene har flyttet mye av leken fra nærmiljøet til idrettsbaner og inn i godstolen. Mange av lekene som før var et vanlig syn der det var unger, har havnet eller er i ferd med å havne i den lite lekne glemselen. Med lekene forsvinner mye sosial- og motorisk læring og moro. Høsten er en fin tid for uteleker. Bruk den til å ta noen av lekene tilbake. Inviter vennegjengen eller familien ut og prøv en av lekene under

Fargekongen
De som er med, stiller seg bak en linje, ca 20 m fra den som står. Den som står heter «Fargekongen» Fargekongen står med ryggen til de andre. Hun eller han roper en farge, for eksempel «rød!». De som har klær med rød farge på kan ta et langt skritt fram. Fargekongen kan snu seg når som helst. Blir noen av de som er med sett i bevegelse, må de gå tilbake for å starte på nytt. Den første som kommer helt fram til fargekongen, har vunnet og overtar som fargekonge neste gang.


Dra pinne
To og to setter seg på bakken, med fotsålene mot hverandre og rompa i bakken. De holder i en felles pinne med hendene tett mot hverandre, annenhver hånd. På signal drar begge i pinnen. Den som klarer å dra så hardt at den andre må slippe eller letter fra bakken, har vunnet. Leken kan organiseres som et lagspill med poeng, eller en cup om man vil.


Vippe pinne
Leken egner seg best for grupper mellom 8 og 16 personer. Gruppa deles i et innelag og et utelag. Innelaget stiller seg på rekke bak et hull i bakken, gryta. En liten pinne, støttestikka, legges over gryta og førstemann på innelaget skal prøve å vippe pinnen så langt som mulig ved hjelp av en lengre kjepp, langstikka. Utelaget må stå minimum 5 m fra gryta, for å sikre at ingen bli skadet av støttestikka. Klarer en på utelaget å få tak i støttestikka før den når bakken, får de 10 poeng og bytter plass med innelaget. Før de bytter plass, prøver utelaget å kaste støttestikka mot gryta fra der den ble tatt. Klarer de å treffe langstikka som er lagt på tvers over gryta, får utelaget 5 ekstra poeng. Dersom utelaget ikke klarer å gripe støttestikka i lufta, skal de forsøke å treffe langstikka som ligger på tvers av gryta fra der støttestikka traff bakken. Treffer de langstikka får de 5 poeng. Lagene bytter bare plass når utelaget klarer å ta støttestikka før den når bakken. Det laget som har flest poeng når leken avsluttes, er vinneren.


Kappe fot
To personer står mot hverandre med ca 1 m avstand, med beina samlet og sko på. Klarer den som kaster kniven å få den til å stå i bakken mindre enn to knivlengder fra foten til den andre, må den som ikke kastet flytte foten sin ut så den dekker det stedet kniven ble stående. Så lenge den som kaster kniven, klarer å kaste kniven så den står i bakken mindre enn to knivlengder fra foten til motparten, fortsetter den å kaste kniven og motparten må flytte foten ut for hvert kast så den dekker stedet der kniven sto. Blir kniven ikke stående eller kommer for langt ut, overtar den andre. Den som først ikke klarer å flytte foten ut uten å støtte seg i bakken eller ramle på et gyldig kast, har tapt. Leken kan utvides med flere deltakere, som står i ring. En kaster da mot den som står til høyre for seg. Den som står igjen til slutt, har da vunnet.
Andre leker dere kanskje husker er: Boksen går, mørkgjemsel, høl i hatten, gi et lite vink, doktorsisten, slå på ring, paradis, haien kommer, kappe land, kaste på stikka, eller kanskje noen helt andre. Gi lekene nytt liv. Bruk høsten til å livne dem opp!